Kiedy warto zawęzić grupę docelową? Jeśli…

wtorek, 30 maj 23, 19:05

Kiedy warto zawęzić grupę docelową?

Jeśli boisz się zawęzić grupę docelową, to prawdopodobnie brak Ci odpowiednich danych. Być może nigdy nie sprawdzałaś jaki jest rozkład Twoich Klientów.

Sprawdź ile jest Klientów wartych wielokrotnie, dziesiątki, setki razy więcej, niż typowy Klient? Czy można ich jakość opisać wspólnymi cechami? Czy jest w nich potencjał większy niż w pozostałych?

Podam Ci przykłady z mojego biznesu:

Z 16 tysięcy Klientów, 20% najlepszych wygenerowało 86% sprzedaży.
Czyli to jest takie typowe Pareto. Póki nie skupiłem się na pracy z dużymi Klientami, było to dokładnie 80%.

Jeśli wśród Twoich Klientów nie ma rozkładu Pareto, masz płaską strukturę, to taki biznes będzie ciężko skalować.

Ale Pareto to dopiero początek...

10% moich Klientów zrobiło 77% sprzedaży. Połowa z 20% najlepszych Klientów zrobiła 96% sprzedaży najlepszych tych Klientów.

Skupiając się na Klientach, którzy stanowią te 10%, które wygenerowało 77% sprzedaży, mogę zrobić dużo większy biznes niż dotychczas.

Zejdźmy głębiej:

1% z tych moich 16 tysięcy Klientów wygenerował oszałamiające 51% całej mojej sprzedaży. Jeden promil klientów wygenerował 35% całej sprzedaży.

W ostatnich latach pracowałem z 1 promilem moich Klientów i zarobiłem więcej niż kiedykolwiek.

Pamiętam, że zawęzić grupę docelową to nie znaczy od razu przestać obsługiwać innych. Zawęzić to znaczy skupić się w marketingu i sposobie projektowania produktów tak, aby ich aktywnie pozyskiwać.

Komentarze
Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 97 982 czytelników