Dlaczego nikt nie potrafi skopiować sukcesu Apple?
Zazwyczaj jest tak, że konkurencja i przedsiębiorcy wzorujący się na liderach rynku kopiuje techniki, a nie kopiuje strategii.
A to strategia daje efekt, a nie poszczególne techniki.
Strategia, czyli wszystkie techniki ułożone w sensowną i powiązaną całość w taki sposób, aby...
Zrealizować misję i wizję firmy. To jest cel strategii i dlatego zbiór nawet najlepszych technik nie ma szans ze spójną strategią.
Przykład Apple'a, firmy kopiują nawet produkty jeden do jednego, robią wydarzenia w stylu Apple itd.
Np. Samsung skopiował iPhone i zrobił go tańszym, otwartym i zwiększą ilością funkcji. Skopiował technikę, nie skopiował strategii. Sprzedał więcej, zarobił dużo mniej.
Wiele firm myśli, że mogą skopiować jakiś fragment działającej strategii, a nie całość i to zadziała tak samo, albo lepiej.
Czasami pojedyncze, dobre techniki dają dobry efekt. Ale często jest też tak, że dobra technika oderwana od strategii to strata czasu albo pieniędzy.
Często techniki działają tylko w obrębie konkretnej strategii.
Dlatego nikt nie potrafi skopiować sukcesu Apple, bo nikt nie kopiuje całego podejścia - zamknięty ekosystem, łatwe w używaniu produkty, design ponad wszystko, decydowanie za Klienta itd.