Pozyskujesz Klientów czy transakcje?

poniedziałek, 25 wrzesień 17, 12:00

Firmy, które są najbardziej podatne na działania konkurencji i wahania rynku mają jedną cechę wspólną: skupiają się na pozyskiwaniu transakcji. Pojawia się Klient i jest dla nich anonimowy - nawet jeśli pozostawia swoje dane. Kontakt utrzymują z nim tak długo, aż zapłaci, odbierze towar i ewentualnie oceni zakup na Ceneo lub Allegro.


Ważne, że zapłacił, a jak ocenił to już cudownie. O tym, co dzieje się z nim później myślą tylko najlepsi przedsiębiorcy.

Zdarza mi się kupować na Allegro. Chyba tylko raz miałem przypadek, gdy kupowałem jakieś buty, że sprzedawca potem skontaktował się ze mną z propozycją kupna innych butów. Ale zrobił to tylko raz. Nie kupiłem, więc już nigdy więcej nie kontaktował się.

Na szkoleniach uczyliśmy sprzedawców z Allegro, żeby traktować Allegro nie tylko jako sposób na generowanie transakcji, ale przede wszystkim pozyskiwanie Klientów. Prawie nikt tak nie robi.

Odpowiedz sobie na pytanie:

Czy pozyskujesz Klientów czy transakcje?

Podpowiedź: pozyskujesz Klientów tylko wtedy, jeśli możesz powiedzieć, że:
  1. masz osobną listę Klientów (choćby jedną)
  2. wiesz, kto na Twojej liście jest Klientem, a kto nie
  3. i regularnie się z Klientami kontaktujesz
Jeżeli nie robisz tego to znaczy, że pozyskujesz transakcje. Nawet jeśli myślisz, że pozyskujesz Klientów, to pozyskujesz tylko i wyłącznie transakcje.

A więc pierwsza podstawowa rzecz:

Osobna lista kontaktowa Klientów

Musisz na nią zapisywać każdego, kto zostanie Twoim Klientem.

Jeśli sprzedajesz przez Ekademię , a listami zarządzasz przez impleBOT, to definiujesz taką listę w Danych rozliczeniowych


I dzieje się to samo - każdy Klient trafia na tę listę.

Dodatkowo powinieneś zapisywać Klientów poszczególnych produktów lub poszczególnych kategorii na osobne listy tematyczne.

I znowu w Ekademii masz do tego funkcję tym razem w Edytorze poszczególnych produktów w zakładce Inne.


Możesz więc każdemu produktowi przypisać osobną listę, albo utworzyć kilka list tematycznych.

Dlaczego musisz regularnie komunikować się z Klientami?

Na pewno masz różnych znajomych. Takich, których spotkałeś raz i nigdy więcej z nimi nie rozmawiałeś oraz takich, z którymi kontaktujesz się regularnie.

Wyobraź sobie taką sytuację.

Dzwoni do Ciebie znajomy i mówi, że potrzebuje pożyczyć 2tys zł. Spotkałeś go kiedyś na jakimś szkoleniu czy wakacjach raz i poszliście nawet na piwo, było bardzo sympatycznie. Nigdy więcej się nie kontaktowaliście. Pożyczysz? Zaczniesz się wypytywać? Będziesz się obawiał, czy zwróci?
A teraz dzwoni do Ciebie dobry znajomy, z którym widujesz się regularnie raz w tygodniu. Któremu pożyczasz 2 tys szybciej i z mniejszymi obawami? Oczywiście, że drugiemu.
To czemu nie kontaktujesz się regularnie z Klientami?

… naturalnie najlepiej przez impleBOTa - bo jest prosty i znacznie tańszy niż inne Puszczenie oczka
Jeżeli tego nie robisz, to sprawiasz, że on o Tobie zapomina. Przestajesz mieć znaczenie w jego umyśle.

Jeśli się nad tym zastanowisz, to odkryjesz, że masz w głowie dla każdej osoby jakąś szufladkę. I ta szufladka albo zanika albo się zmniejsza z czasem, jeśli nie jest odpowiednio często otwierana. Ona tam cały czas jest, wiesz, że skądś go znasz… ale go nie znasz. Klient ma tak samo z Tobą.


Mówiłem, że lista Klientów jest dużo więcej warta. Skąd ja to wiem?

Ograniczony dostęp

Reszta jest ograniczona do osób, które mają aktywny dostęp do:

lub

Zaloguj się, jeśli już go masz

 

Newsletter

Newsletter CzasNaE-Biznes

Cotygodniowa dawka darmowych artykułów od Piotra Majewskiego - ojca chrzestnego polskiego małego e-biznesu...

Dołącz do 97 726 czytelników