Ford vs... MacGyver

Jesteś bardziej jak MacGyver czy Henry Ford?

Wśród przedsiębiorców występują 2 skrajne modele myślenia. Jeden pozwala zbudować mały biznes szybko i tanio. Drugi pozwala zbudować biznes duży i trwały.

MacGyver

MacGyver, obok Pomysłowego Dombromira, był moim dziecinnym bohaterem. Zamiast czytać komiksy i fascynować się przygodami Batmana czy Supermana, z wypiekami na twarzy oglądałem kolejne odcinki o tych samowystarczalnych, pomysłowych majsterkowiczach.

MacGyver działał zazwyczaj sam, miał nieograniczoną wiedzę i ciekawość. Z niczego potrafił zbudować wszystko i wyjść z każdej opresji ratując przy tym inne osoby... lub świat.

Facet ideał... z dwoma ale.

Fakt, MacGyver potrafił wyjść z każdej opresji... ale też ciągle w nie wpadał. A to co budował, nigdy nie było trwałe - zwykle wystarczało na ten jeden raz.

Znasz to skądś? Zastanów się, czy Twój biznes nie wygląda tak, jak przygody McGyver'a?

  1. Czy walczysz w biznesie głównie sam?
  2. Czy rozwiązujesz większość problemów sprytem i inteligencją zamiast ludźmi i systemami?
  3. Czy Twoje rozwiązania, pomysły, kampanie, produkty są jednorazowe albo ich żywot jest krótki?
  4. Czy ciągle wpadasz w tarapaty albo chociaż problemy finansowe, z których potem wychodzisz "w ostatniej sekundzie?"
  5. Czy ludzie chętnie proszą Cię o pomoc, ale sami szybko znikają, gdy Ty jej potrzebujesz (tak jak Pete z MacGyver'a)?

W skali 1-5, jak bardzo jesteś MacGyver'em?

Jeśli Cię to już męczy, albo chciałbyś zbudować biznes i (niczym wspomniany Pete) mieć takich MacGyver'ów do pomocy, to czas zmienić swój model działania i być (bardziej) jak:

Henry Ford

Henry Ford za młodu był, jak MacGyver, ale poszedł mądrzejszą drogą.

Gdy miał 15 lat był już znany z umiejętności naprawiania zegarków. Uwielbiał rozkładać na części i potem składać najróżniejsze maszyny. W trzeciej dekadzie swojego życia pracował dla Edisona jako ekspert od silników.

Z całym tym doświadczeniem, mając zadatki na takiego "Przedsiębiorcę Majsterkowicza", w wieku 40 lat założył Ford Motor Company... i poszedł zupełnie w inną stronę.

Przez lata pracy - prawdopodobnie obserwując Edisona - nauczył się dużo mądrzejszego sposobu działania, niż MacGyver.

Sukces Forda można sprowadzić do 3 jego cech: 

Zmiana jest konieczna. Dlatego mój flagowy kurs nazywa się "MAKE the CHANGE", a nie "MAKE more MONEY". Bo MtC to wędka, a MmM to byłaby ryba.

Autor: Piotr Majewski
Pomagam przedsiębiorcom usługowym odseparować się od działalności operacyjnej i przygotować biznes na skalowanie.
 Newsletter dla dojrzałych przedsiębiorców

"Strategia, Separacja i Skalowanie"

Zamień swoją firmę w strategiczny, odseparowany od Ciebie i skalowalny biznes. Ten newsletter Ci w tym pomoże:

Dostaniesz e-mailem powiadomienia o nowych esejach
dostępnych publicznie przez 3 dni od daty publikacji.
Wykup abonament, aby mieć nieograniczony dostęp