"Bardzo spodobał mi się Pana opis "Sposobu Prowadzenia Firmy" [na konferencji Asbiro] rozbitego na Wartości Firmy (zakresu, w którym porusza się firma), Wizji Firmy (co chcemy aby biznes osiągnął), Misji Firmy (określenia komu w czym pomagamy) i Strategii Firmy (jak zrobimy wszystkie powyższe). Opisał Pan te punkty, jako tor dla Celu Firmy. Stąd moje pierwsze pytanie - jak definiuje Pan Cel Firmy?" Michał
Każda firma ma 2 cele: wewnętrzny i zewnętrzny.
Wewnętrznym celem firmy jest wsparcie realizacji Wizji Życia Właściciela:
I tu nie ma znaczenia, czy właściciel firmą zarządza, czy jest tylko inwestorem.
Innymi słowy to nie właściciel ma być biznesem, a biznes nie ma być właścicielem. Życie właściciela nie powinno być tak zaprojektowane, aby wspomagało prowadzenie jego biznesu.
Biznes ma być biznesem, a właściciel właścicielem. Jest tak tylko wtedy, gdy biznes jest ułożony pod życie właściciela, a nie owdrotnie. Biznes powinien być tak zaprojektowany, aby angażował właściciela w sposób wspierający jego Wizję Życia i generował dochody niezbędne do realizacji tej wizji. Tyle i aż tyle.
Im dłużej żyjemy pod potrzeby firmy, tym trudniej tą sytuację naprawić. Ale naprawić da się zawsze.
Cel zewnętrzny to cel większy albo bardziej ogólny niż wspomniany cel wewnętrzny. Cel zewnętrzny powinien być tak zaprojektowany, aby dążenie do niego automatycznie realizowało cel wewnętrzny i nie było z nim sprzeczne.
Z tego względu cel zewnętrzny firmy projektuję z klientami zawsze po zaprojektowaniu Wizji Życia (celu wewnętrznego). W przeciwnym wypadku albo oni sami, albo ich życie (np. rodzina) będą sabotowali potencjał biznesu. Świadomie lub nie.
Powiedzmy, dla uproszczenia, że właściciel chce mieć 2-miesięczny urlop latem, bo ma dzieci szkolne. To jest jego cel wewnętrzny. Firma więc nie powinna angażować właściciela latem osobiście - wcale albo znacznie. Powinna też na ten urlop zarobić.
Celem zewnętrznym może być np. firma sezonowa, która latem nie pracuje. Może być firma, która latem prowadzi sprzedaż czy przygotowanie do projektów. Projektów realizowanych z udziałem albo pod nadzorem właściciela dopiero od września. Jeśli właściciel jest zaangażowany w marketing, można zwiększyć zaangażowanie zimą i wyprodukować materiały marketingowe na lato wcześniej.
Znając cel właściciela, projektowanie strategii firmy nie jest wcale takie trudne. Jest łatwe, bo na wiele pytań od razu uzyskujemy jednoznaczą odpowiedź.
Jak słusznie zapamiętał z mojego wykładu Michał: firma potrzebuje nie tylko celu, ale również toru, w jakiego granicach może i powinna do tego celu dążyć. Z praktyki mojej pracy z przedsiębiorcami, cel łatwiej wyznaczyć po wyznaczeniu wspomnianego toru: Wartości, Wizji i Misji.
Dlatego jest to pierwsza rzecz, jaką robię z klientem w procesie przeprowadzania separacji operacyjnej. Jeśli zarządzasz swoją własną firmą, umów się na rozmowę ze mną albo zobacz jak pracuję z klientami.
Podczas 2 godz. rozmowy online rozpoznamy problem, którego rozwiązanie da Ci najwięcej korzyści i przedstawię konkretne rozwiązanie tego problemu.
Umów się tutaj Napisz, jeśli masz pytania